Te verklaren verschil: Lasten | € | -223.651 | Nadeel |
Er was een nadeel op de schulddienstverlening vanwege de extra inzet van budgetcoaches. Tevens is er een nadeel ontstaan op de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Publiek Vervoer om het tekort van het resultaat 2018 van Publiek Vervoer te dekken.
Op de Wmo Begeleiding is een nadeel ontstaan van ongeveer € 200.000 ten opzichte van de raming in de BERAP 2019-II (€ 2,5 miljoen). Bij de Wmo Begeleiding zien we ten opzichte van 2018 een kostenstijging van € 400.000. We zien op vrijwel alle verschillende voorzieningen een toename in kosten. Dat geldt ook voor de PGB's. Dit komt onder andere door minder doorstroming naar Beschermd Wonen en door kortdurende indicaties uitstroom uit Beschermd Wonen, de algehele (dubbele) vergrijzing en doordat oudere inwoners langer thuis blijven wonen. Als we meer oudere inwoners hebben die langer thuis wonen doen ze een groter beroep op langdurige inzet van Wmo Begeleiding. Er is dus sprake van inzet van complexere en dus duurdere vormen van Begeleiding, welke het gevolg zijn van de bovenstaande ontwikkelingen.
Er waren voordelen op het collectieve deel van de vervoervoorzieningen, de rolstoelvoorzieningen en de Wet Tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapten (WTCG).
Te verklaren verschil: Baten | € | 65.730 | Voordeel |
Het voordeel is ontstaan doordat we meer eigen bijdragen hebben ontvangen van het CAK dan was geraamd. Dit komt doordat er in de betalingen van het CAK een vertraging zat en we eigen bijdragen over 2017 en 2018 hebben ontvangen. In 2017 en 2018 waren de eigen bijdragen hoger, omdat het abonnementstarief nog niet van toepassing was. Dit betreft een incidenteel voordeel, omdat de opbrengsten van het CAK de komende jaren achter zullen blijven in verband met het abonnementstarief. Hier is in de raming al wel op geanticipeerd.