Jaarstukken 2019

Interne organisatieontwikkeling

Doelstellingen

Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

T1

T2

T3

1. Voldoende medewerkers voor het uitvoeren van de gemeentelijke taken

1.1 Uitvoeren van een inventarisatie van alle formatieve knelpunten die ons momenteel belemmeren in het tijdig en correct uitvoeren van al onze taken

1.2 De gemeenteraad om middelen vragen om de formatie op het benodigde niveau te brengen

2. Subsidiekansen optimaal benutten voor het realiseren van onze ambities

2.1 De gemeenteraad om middelen vragen voor een subsidiecoördinator zodat er meer subsidies worden ontvangen en doelstellingen kunnen worden gerealiseerd.

3. Professionele en toegewijde medewerkers die goed toegerust zijn voor hun (nieuwe) rol in de samenleving

3.1 Dienend leiderschap' verder ontwikkelen in de organisatie, met als doel het vergroten van de eigen verantwoordelijkheid en de bredere blik, ook buiten de eigen taak

3.2 Onderzoek naar organisatiebreed invoeren van 'zelforganisatie' op basis van de resultaten uit een drietal pilots op de afdelingen MO, P&O en BORG'

3.3 Bewustwording creëren over het belang van zaakgericht werken

3.4 Het uitvoeren van een Medewerkers Inspiratie Onderzoek om te bepalen waar/hoe medewerkers in hun werk staan (bevlogenheid, motivatie)

3.5 Medewerkers een ontwikkeltraject aanbieden om zich de vaardigheden eigen te maken die nodig zijn voor onze veranderende rol in de samenleving

4. Integraal werken

4.3 In samenwerkingsverbanden een volwaardig samenwerkingspartner zijn en de regie nemen op opdrachtverlening en monitoring

4.1 Onderzoeken hoe de inrichting van ons kantoor, de werkplekken en werkmiddelen kan bijdragen aan het integraal werken en aan onze veranderende rol in de samenleving

4.2 Meer bewustwording creëren bij medewerkers over de veranderende rol van onze gemeente in de samenleving

5. Een 'betrouwbare overheid' zijn'

5.1 De werkprocessen op orde brengen voor een efficiënte, effectieve, correcte en tijdige dienstverlening

5.2 In samenwerkingsverbanden een volwaardig samenwerkingspartner zijn en de regie nemen op opdrachtverlening en monitoring

Opmerkingen m.b.t. de voortgang:
Algemene opmerking: Zoals in het rapport Kiezen voor de Toekomst ook is aangegeven, kunnen we de taken in het kader van going concern veelal uitvoeren, maar er is geen ruimte voor growing concern. De organisatie kan niet/ nauwelijks nieuwe ambities of ontwikkelingen aan en er is nauwelijks ruimte om gestructureerd aan de slag te gaan om het eigen werk te verbeteren.  

1.1 en 1.2 De inventarisatie van formatieve knelpunten is afgerond bij de begrotingsbehandeling 2020.  Bij deze begroting is echter nog maar een deel van de benodigde formatie voor het oplossen van de geïnventariseerde knelpunten toegekend.  Daarnaast wordt jaarlijks in clusterwerkplannen bekeken hoe de werkvoorraad (going en growing concern) zich verhoudt tot de beschikbare capaciteit in de organisatie.

2.1 De raad heeft besloten geen budget voor het aanstellen van een subsidie-coördinator toe te kennen.

3.1 De werkgroep heeft een plan van aanpak en een notitie voor het MT gemaakt in 2018. In verband met het vertrek van de voormalige algemeen directeur / gemeentesecretaris zijn in het kader van organisatieontwikkelingen andere prioriteiten gesteld. In 2019 lag de focus op een ‘betrouwbare overheid’ en ‘voldoende medewerkers en middelen voor het uitvoeren van de taken’.

3.4 Het MIO is in 2019 uitgevoerd en de uitkomsten zijn gedeeld met management en medewerkers. In 2020 worden deze uitkomsten, waar nodig, vertaald in acties.

3.5 Dit wordt organisatiebreed opgepakt in het project Houding & Gedrag binnen het
programma Omgevingswet. Dit is daarnaast een reguliere lijn-activiteit.

4.1 In 2018 is een haalbaarheidsstudie afgerond. De uitkomsten daarvan zijn (inclusief achtergrondinformatie) in december ter info aan de raad aangeboden. Het vervolgonderzoek komt in verband met andere prioriteiten in het kader van de organisatieontwikkelingen later aan de orde.

4.2 Dit vindt in verschillende situaties plaats (bijvoorbeeld bij Gebiedsagenda, participatie etc.).  Het wordt daarnaast organisatiebreed opgepakt in het project Houding & Gedrag van het programma Omgevingswet.

4.3 en 5.2 Evaluatie Sociaal Domein loopt; RUD is opgepakt, nog wel verbeteringen mogelijk. In het algemeen proberen we onze opdrachtgevers- en controlerende rol steeds beter op te pakken, binnen de beschikbare capaciteit en middelen.

5.1 Binnen de huidige beschikbare capaciteit en middelen vindt procesoptimalisatie plaats. Voorbeelden zijn: evenementenproces, bezwaarschriftenproces, klantreis makelaars, burgerzaken, subsidieproces, toezeggingenlijst. Ruimte voor structurele, planmatige verbetering ontbreekt op dit moment.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/16/2020 16:07:35 met de export van 06/16/2020 16:05:20