Beleid Reinigingsheffingen
In onze gemeente wordt vanaf 1 juli 2000 de afvalstoffenheffing geheven op basis van het Diftar-systeem. Hierbij wordt het ingezamelde huisvuil per woonhuis gewogen. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht deel en een variabel deel. De hoogte van het variabel deel is afhankelijk van de aangeboden kilo’s huisvuil. Tot 2019 gold een tarief van € 0,16 voor alle aangeboden kilo's. In 2019 is de PMD-container ingevoerd en is gekozen voor een gedifferentieerd tarief per afvalstroom (rest €0,22, gft € 0,10 en PMD € 0,00). Doel hiervan is om tot een nog betere scheiding van afval te komen.
Uitgangspunt bij de afvalstoffenheffing is een 100% kostendekking. Verschillen tussen Begroting en Rekening worden verrekend met de bestemmingsreserve afval. Als de reserve onvoldoende hoog is om een nadeel te dekken komt het nadeel ten laste van de Algemene Middelen.
Aanschaf PMD-container als 3 e container
In de 2e helft van 2018 is een 3e container, de PMD (Plastic-Metalen-Drankkarton) container ingevoerd. Hierbij is de voorwaarde gesteld, dat invoering van de PMD container voor de burger niet mag leiden tot hogere kosten en derhalve gedekt uit de algemene middelen.
Tarieven 2019 voor de burger:
Bij de Begroting 2019 zijn de volgende tarieven vastgesteld.
Vast tarief: € 91,00 per aansluiting
Variabel tarief : € 0,22 per kilo restafval
€ 0,10 per kilo gft
€ 0,00 per kilo PMD
Afvalbrengpunt (ABP): € 0,15 per kilo
Inzamelingsfrequentie: 3 wekelijks
Aantal aansluitingen: 10.850
Te betalen Storttarieven voor de gemeente (op begrotingsbasis):
Afvalstoffenbelasting : € 14 per ton
Storttarief GRIJS: € 40,65 per ton
Storttarief GROEN: € 39,35
Aantallen tonnages 2019
Afvalstroom | Begroting | Rekening | Verschil |
Restafval (grijs) | 3.000 | 2.703 | -297 |
Groenafval (GFT) | 1.350 | 1.657 | 307 |
Plastic, metalen, drankkartons (PMD) | 700 | 771 | 71 |
Grof huishoudelijk afval ABP | 2.370 | 2.027 | -343 |
Grof tuinafval ABP | 800 | 2.170 | 1.370 |
Kostendekkendheid 2019
Kostendekkendheid afval | Begroting | Rekening | Saldo | |
Totale kosten afval | ||||
1. | Algemene kosten | 348.901 | 418.983 | -70.082 |
2. | Huis aan Huis inzameling | 403.978 | 480.447 | -76.469 |
3. | Kosten ABP | 380.389 | 385.255 | -4.866 |
4. | Kosten overige afvalstromen | 185.410 | 331.244 | -145.834 |
5. | Overige indirecte kosten | 842.072 | 785.993 | 56.079 |
Subtotaal | 2.160.750 | 2.401.921 | -241.171 | |
6. | Onttrekking reserve afval | -75.557 | -136.478 | 60.921 |
7. | BERAP I (extra budget uit algemene middelen) | 0 | -179.000 | 179.000 |
8. | Afronding | 157 | 0 | 157 |
Totaal kosten | 2.085.350 | 2.086.444 | -1.250 | |
Totaal opbrengsten | -2.085.350 | -2.017.361 | -67.989 | |
Kostendekkenheidspercentage | 100% | 96,69% | -69.239 |
Toelichting verschillen Begroting / Rekening 2019
De werkelijke uitgaven afvalstoffen waren in 2019 totaal ca.€ 200.000 hoger dan begroot en de inkomsten waren ca. € 68.000 lager dan begroot. Per saldo dus een nadeel in 2019 van € 268.000.
Bij de BERAP II 2019 is daarom besloten om een bedrag van € 179.000 beschikbaar te stellen om dit nadeel grotendeels op te vangen. De rest van het nadeel wordt gedekt uit de reserve afval. Na deze uitname is de stand van de reserve afval per 31-12-2019 nihil.
Onderstaand worden de verschillen 2019 tussen de begroting en de rekening per onderdeel nader toegelicht en wordt ook inzicht gegeven in het verloop van de reserve afvalstoffen.
Toelichting lasten/uitgaven afval
Algemene kosten afval
De werkelijke algemene lasten afval waren ca. € 70.000 hoger dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door extra personeelskosten (extra 0.5 FTE beleidsambtenaar, CAO en toelages). De personeelskosten met betrekking tot extra 0.5 FTE worden gedekt uit de reserve afval.
Kosten huis aan huis inzameling
De werkelijke kosten voor de huis aan huis inzameling waren ruim € 76.000 hoger dan begroot. Dit is één van de gevolgen van de invoering van de PMD-container en gedifferentieerd tarief grijs/groen. Er wordt beter gescheiden dan geraamd, waardoor kilo's verschuiven van restafval naar groen- en PMD-afval. Bij restafval levert dit een voordeel op, bij groen en PMD een (financieel) nadeel. Het voordeel op restafval wordt helaas volledig te niet gedaan door de opgelegde verhoging van de verbrandingsbelasting door het Rijk in 2019. In de BERAP II is dit reeds gesignaleerd en is hiervoor extra budget beschikbaar gesteld (zie tabel, punt 7).
Het nadeel wordt verder veroorzaakt door extra aanschaf containers. Door de invoering van een tarief per lediging voor de grijze container en de invoering van een gedifferentieerd tarief zijn, op verzoek burger, veel kleine containers omgeruild voor een grote container.
Kosten Afvalbrengpunt (ABP)
Het betreft hier een klein nadeel. Dit nadeel ontstaat door een combinatie van voordelen en nadelen. Nadelig zijn de hogere afvalstoffenbelasting, de hogere verwerkingskosten grof tuinafval en de exploitatielasten van het ABP. Voordelig zijn de lagere transportkosten eigen dienst doordat vanaf 2019 grof afval wordt afgevoerd met truck en aanhanger.
Kosten diverse afvalstromen
Het nadeel van ca. € 146.000 wordt grotendeels veroorzaakt door het PMD-afval. Bijna de helft van dit nadeel wordt veroorzaakt door een naheffing van NEDVANG over de jaren 2015/2016. Het overige deel wordt veroorzaakt door hogere verwerkingskosten (betere scheiding, meer kilo's), extra inzet afvalcoaches en lagere vergoeding NEDVANG voor het PMD over het jaar 2019.
Overige indirecte kosten
Van de begrote indirecte kosten is een deel op rekeningbasis rechtstreeks geboekt onder punt 1 t/m 4 (bijv. uren zwerfvuil).
Het overige verschil is een combinatie van lagere kwijtscheldingskosten en hogere overheadkosten.
Toelichting verloop Reserve afvalstoffen
Het saldo van de reserve afval bedroeg begin 2019 € 138.810. Bij de begroting 2019 is besloten een bedrag van € 75.557 aan de reserve te onttrekken om de stijging van de lasten niet volledig door te berekenen aan de inwoner.
In 2019 is verder besloten om de extra 0,5 FTE voor een beleidsmedewerker afval en de aanpassingen op het ABP, in verband met de het gratis storten van grof tuinafval, te dekken uit de reserve afval. Door deze onttrekkingen is het saldo van deze reserve eind 2019 nihil.
Toegekend budget BERAP II
Halverwege het jaar 2019 is de invoering van de gedifferentieerde afvaltarieven geëvalueerd.
Uitkomst, het succes was groter dan vooraf was ingeschat (betere scheiding afval). Door verschuiving in volumes van het afval zijn er aan de ene kant minder inkomsten, maar aan de andere kant meer kosten. Bijkomend nadeel was de verhoging van het door het Rijk opgelegde verbrandingsbelasting.
Aangezien in 2019 de reserve afval reeds 100% was ingezet is bij de BERAP II besloten om het verwachte nadeel van € 179.000 te dekken uit de algemene middelen. Ondanks deze extra middelen sluit de afvalrekening met een klein verlies.
Toelichting baten/inkomsten afval
De werkelijke inkomsten afvalstoffen zijn per saldo ca. € 68.000 lager dan begroot. Dit nadeel werd veroorzaakt door een lagere opbrengst op het variabele deel van de afvalstoffenheffing door de verschuiving van tonnages van restafval naar groen en PMD. Door minder aanlevering van afval (betaalde fractie) op het ABP dalen ook de opbrengsten van het ABP.
Op grond van de regelgeving moeten de opbrengsten van de vervolgingskosten ook geboekt worden op het taakveld waar het betrekking op heeft. Hierdoor wordt het nadeel lager.
De werkelijke inkomsten vast tarief voor het onderdeel huishoudelijk- en gft afval waren nagenoeg gelijk aan de begrotingsraming.