Inleiding
Jaarlijks geven we in de begroting en jaarstukken inzicht in de kostendekkendheid van de leges. De kostendekkendheid leges wordt berekend conform regelgeving en jurisprudentie. Dit houdt onder andere in dat uitgaven voor het opstellen van beleid en uitgaven voor bezwaar- en beroepsprocedures als gevolg van regelgeving niet mogen worden meegenomen. Bij omgevingsvergunningen mogen de kosten voor handhaving, toezicht en controle met uitzondering van de eerste controle en de kosten voor milieu en sloop (uitgezonderd monumenten) eveneens niet worden meegenomen. De kostendekkendheid van de leges is per titel en hoofdstuk beoordeeld.
Toerekening overhead
De overhead wordt toegerekend volgens een systematiek op basis van totale lasten of een systematiek op basis van totale uren. Voor de toerekening van de overhead aan de tarieven voor de belastingen wordt het (standaard)systeem gebruikt van de totale lasten. De uitkomst is een opslagpercentage van 14,10%. Omdat de leges uit de algemene legesverordening grotendeels een directe relatie hebben met de personeelslasten door de ambtelijke inzet is gekozen voor toerekening van de overhead op basis van een opslag van het uurtarief. Hiervoor zijn de totale overheadkosten gedeeld door het aantal productieve uren op de overige taakvelden. Het opslagtarief bedraagt € 45,41.
Titel I
Titel I betreft de algemene dienstverlening waaronder bijvoorbeeld de burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen vallen. Voor titel I geldt, dat de totale opbrengsten de totale kosten per titel niet mogen overschrijden. Een overschrijding (hogere opbrengst) van één of meerdere hoofdstukken in een titel is wel toegestaan voor zover dit wordt gecompenseerd door onderschrijdingen op andere hoofdstukken. In vakjargon heet dat kruissubsidiëring en dat is toegestaan.
We zien bij de paspoorten en ID kaarten een lagere opbrengst dan begroot. Dit is ontstaan door de tijdelijke afname in de opbrengsten van deze leges vanwege een langere geldigheidsduur voor deze documenten. Volwassenen die tussen 2014 en 2018 een reisdocument hebben aangevraagd, hoeven dit nu pas vanaf 2024 opnieuw te doen. In de begroting 2020 is de raming hierop aangepast.
| TITEL I | Begroting 2019 | Rekening 2019 | ||||
Leges | Totale | Totale | % | Totale | Totale | % | |
Nr. | Algemene Dienstverlening | Kosten | Opbrengst | Dekking | Kosten | Opbrengst | Dekking |
1 | Burgerlijke Stand | 98.926 | 23.374 | 24% | 95.921 | 21.129 | 22% |
2 | Reisdocumenten, ID | 197.649 | 141.119 | 71% | 196.009 | 51.127 | 26% |
3 | Rijbewijzen | 129.783 | 82.502 | 64% | 129.568 | 100.967 | 78% |
4 | Verstrekking BRP | 67.116 | 7.337 | 11% | 66.080 | 1.485 | 2% |
5 | Bestuursstukken | 5.760 | 750 | 13% | 5.760 | 750 | 13% |
6 | Overige Publiekszaken | 36.877 | 6.570 | 18% | 35.842 | 3.686 | 10% |
7 | Leegstandswet | 5.045 | 1.305 | 26% | 5.045 | 1.305 | 26% |
8 | Kansspelen | 2.343 | 617 | 26% | 2.343 | 617 | 26% |
9 | Verkeer en vervoer | 33.738 | 6.022 | 18% | 37.374 | 11.171 | 30% |
10 | Diversen | 31.223 | 13.088 | 42% | 32.103 | 5.226 | 16% |
11 | Aansluiting en riolering | 590 | 590 | 100% | 590 | 590 | 100% |
Totaal | 609.051 | 283.273 | 47% | 606.636 | 198.054 | 33% |
Titel II
Titel II betreft de dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving (omgevingsvergunning). Vanaf 2014 is er een aparte legesverordening omgevingsvergunning. Ook binnen deze legesverordening omgevingsvergunning is kruissubsidiëring toegestaan. Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden is er met name sprake van kruissubsidiëring tussen de grote en kleine bouwplannen. Het loslaten van deze kruissubsidiëring leidt tot onaanvaardbaar hoge tarieven voor de kleine bouwplannen.
De opbrengsten op de bouwleges vallen hoger uit dan begroot vanwege extra opbrengsten uit zonneparken. Dit voordeel is naar verwachting incidenteel.
TITEL II | Begroting 2019 | Rekening 2019 | |||||
Leges | Totale | Totale | % | Totale | Totale | % | |
Nr. | Fysieke leefomgeving | Kosten | Opbrengst | Dekking | Kosten | Opbrengst | Dekking |
1 | Kosten taakveld(en) | 344.602 | 327.318 | ||||
2 | Inkomsten (excl. Heffingen) | 0 | 0 | ||||
Netto kosten | 344.602 | 327.318 | |||||
4 | Toe te rekenen overhead | 196.943 | 228.730 | ||||
5 | Toe te rekenen BTW | 21.422 | 9.254 | ||||
6 | Opbrengst heffingen | 434.843 | 77% | 518.695 | 92% | ||
Totaal | 562.967 | 434.843 | 565.302 | 518.695 |
Titel III
Titel III betreft de dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn. Hier is een overschrijding (opbrengst hoger dan kosten) per hoofdstuk niet toegestaan.
Titel III | Begroting 2019 | Rekening 2019 | |||||
Leges | Totale | Totale | % | Totale | Totale | % | |
Nr. | Europese Dienstenrichtlijn | Kosten | Opbrengst | Dekking | Kosten | Opbrengst | Dekking |
1 | Horeca | 6.465 | 2.950 | 46% | 6.520 | 2.950 | 45% |
2 | Organiseren evenementen | 323 | 5 | 2% | 325 | 5 | 2% |
3 | Prostitutiebedrijven | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | 6.788 | 2.955 | 6.845 | 2.955 |
Begroting 2019 | Rekening 2019 | ||||||
Leges | Totale | Totale | % | Totale | Totale | % | |
Nr. | Verordening Lijkbezorging | Kosten | Opbrengst | Dekking | Kosten | Opbrengst | Dekking |
1 | Lijkbezorgingsrechten | 403.024 | 152.625 | 38% | 379.251 | 138.831 | 37% |
Totaal | 403.024 | 152.625 | 379.251 | 138.831 |
Begroting 2019 | Rekening 2019 | ||||||
Leges | Totale | Totale | % | Totale | Totale | % | |
Nr. | Verordening Marktgelden | Kosten | Opbrengst | Dekking | Kosten | Opbrengst | Dekking |
1 | Marktgelden | 10.614 | 7.387 | 70% | 11.651 | 6.799 | 58% |
Totaal | 10.614 | 7.387 | 11.651 | 6.799 |