Wat hebben we bereikt? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | T1 | T2 | T3 | |||||
1. Veiligheidshulp structuren zijn alert en effectief | 1.1 Borger-Odoorn vervult een zichtbare rol in de veiligheidshulp structuren, zowel lokaal als regionaal/landelijk | ||||||||
1.2 Borger-Odoorn heeft een aandeel in facultatieve onderwerpen die bijdragen aan het vergroten van het veiligheidsbewustzijn | |||||||||
2. Sterk veiligheidsbewustzijn binnen de gemeenschap Borger-Odoorn en de interne organisatie | 2.1 Voor medewerkers: minimaal één keer per jaar bewustwordingsbijeenkomst Regionaal Informatie en Expertisecentrum organiseren | ||||||||
2.2 Inwonersparticipatie: minimaal 2 preventieprojecten per jaar, zoals brandveilig leven, witte voetjes, preventietruck, etc | |||||||||
2.3 Op publieksmonitor in de hal van het gemeentehuis draait altijd een veiligheidsitem (eigen kracht, zelfredzaamheid) | |||||||||
2.4 OOV voert kennismakingsgesprek met nieuwe bestuurders en veiligheidsrelevante nieuwe medewerkers m.b.t. thema's ondermijning en VPT | |||||||||
2.5 Verbinding zorg en veiligheid: we realiseren en onderhouden een structurele communicatielijn tussen OOV-medewerkers en stichting Sociale teams Borger-Odoorn | |||||||||
2.6 Interne organisatie: 'veiligheid' als thema integreren in sjabloon raadsvoorstel en collegevoorstel' | |||||||||
2.7 Minimaal 1x/jaar een bijeenkomst met bedrijfsmatige horeca-ondernemers inzake Drank- & Horecawet en alcoholpreventie (met. met KCC en MO) | |||||||||
3. Op veiligheidsbelang toegesneden vergunningverlening, subsidieverlening en handhaving | 3.1 Actueel BIBO-beleid (Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen Openbaar Bestuur), evenementenbeleid, opiumwetsbeleid, prostitutiebeleid | ||||||||
3.2 Deelname aan evenementenoverleg/-beleid KCC en denktank Omgevingsvisie | |||||||||
3.3 Gerichte en tijdige (schriftelijke) advisering OOV op adviesaanvragen organisatie | |||||||||
3.4 Borgen OOV in vergunningen-, toezicht- en handhavingsbeleid | |||||||||
Opmerkingen m.b.t. de voortgang:
1.1, 1.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.2, 3.3 en 3.4 Is een voortdurend proces dat ook plaats heeft in de begroting 2020.
2.1 en 3.1 Beschikbare formatie OOV 2019 was niet toereikend om alle going concern activiteiten en begrotingsambities te realiseren. Omdat voorzienbaar is dat formatie structureel niet toereikend is, zijn in begroting 2020 de OOV-ambities gereduceerd.
2.2 Ondanks diverse inspanningen is door een tweetal redenen het onmogelijk gebleken projecten te realiseren:
A. de ritten preventietruck Politie eenheid N-Nederland zijn gestaakt en
B. voor 'Brandveilig Leven' is Sociaal Team sectie Re-integratie tot twee keer toe niet geslaagd twee kandidaten voor de functie van brandpreventieadviseur te vinden.
2.5 De voorgenomen rechtstreekse OOV-lijn met de Stichting Sociale Teams (SST) is niet gerealiseerd, maar hebben we ondervangen door het realiseren van een stevig netwerkoverleg Zorg & Veiligheid met collega's van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. Zij hebben een rechtstreekse lijn met de SST en via die lijn vindt de uitwisseling tussen OOV en SST nu toereikend plaats.
2.6 Deze ambitie kon niet gestart/gerealiseerd omdat het door de gemeente Borger-Odoorn ingevoerde model Loo van Eck daarvoor helaas geen ruimte laat.
2.7 Het initiatief en de coördinatie hiertoe ligt bij de afdeling Maatschappelijke Ondersteuning
3.1 Om de eerder aangegeven reden is het nét niet gelukt om in 2019 actueel Bibob-beleid te realiseren. In januari 2020 is het nieuwe Bibob-beleid alsnog gereedgekomen en bestuurlijk (burgemeester/college) vastgesteld.
De beoogde evaluatie van het evenementenbeleid (en waarschijnlijk dan ook actualisatie) staat nu voor einde Tijdvak 1 van 2020 gepland.